Stunder istället för digitala inköp

Flera svenska kommuner har börjat implementera digitala inköp i äldreomsorgen med matbutikens egen hemleverans istället för att hemtjänsten sköter inköpen. Stunder anpassar därför sin tjänst för att äldre ska kunna handla som vanligt med en och samma personliga kontakt.

TV4 rapporterar om hur förändringarna som allt fler kommuner genomför ökar stressen hos de äldre runt om i landet. I stället för de traditionella inköpsrundorna där hemtjänstpersonalen går till butiken tillsammans med eller utan den äldre, så görs nu inköpen digitalt med stöd av hemtjänsten. Enligt SKR är det personalbristen i äldreomsorgen som är anledningen och att man vill frigöra tid till omvårdnadspersonal.

Digitala inköp kan definitivt ha sina effektiviseringsfördelar, men nackdelarna för de äldre är flera. Alla som har testat att handla mat med hemkörning vet att man ger upp en del av kontrollen då varor kan saknas eller bli ersatta och de äldre kan ha svårt att kompletteringshandla när hemtjänsten inte längre utför den tjänsten. Mat som handlas ”över disk” saknas oftast i det digitala utbudet. Vi har även pratat med äldre som berättar att de själva får betala butikernas utkörningsavgifter, i vissa fall en kostnad på 150kr per vecka som inte räknas in i högkostnadsskyddet för hemtjänst.

Stunder anpassar nu sin tjänst för att kunna erbjuda ett långsiktigt hållbart alternativ till äldre som värderar personlig kontakt och service. Med vår tjänst får man en och samma person som hjälper till med inköpen varje vecka och möjlighet att själv följa med när det ska handlas.

– För oss på Stunder handlar det inte bara om att köpa matvaror. Det handlar om att skapa stunder. Kanske tar man en fika på ett café när man ändå är ute, eller bara en kort pratstund vid köksbordet. Varje möte är en chans att skapa minnen, dela historier och att höja livskvalitén genom mänsklig kontakt, säger Aron Kristoffersson, en av grundarna till Stunder.

Vi har förståelse för kommunernas förändringar i syfte att modernisera och effektivisera hemtjänsten – digitala inköp kan vara ett bra alternativ för många. Men vi vill också påpeka att det finns alternativ för de som vill ha mer personlig kontakt, social gemenskap i sin vardag och en möjlighet att få "känna och klämma" på maten i butik.

Vill du veta mer om Stunder och tjänsterna vi erbjuder? Här hittar du flera enkla sätt att ta kontakt med oss.